Vi benytter informasjonskapsler på denne nettsiden for å blant annet måle hvilke sider som blir besøkt og hvilke kanaler som fungerer best.

Ved å besøke denne siden, godtar du bruk av informasjonskapsler.

Publisert den 12.11.2020 av PTG Tempra AS

Ladestasjon til ferge nedkjølt av luft- og vannkjøling

Stadig flere ferger langs norskekysten blir byttet ut til el-ferger. Men ikke alle steder kan levere tilstrekkelig med strøm.

Ferger som hurtiglader ved kai bruker mye energi pÃ¥ kort tid. Dette vil gÃ¥ pÃ¥ bekostning av strømnettet pÃ¥ land, og i verste fall kan lyset i hele bygda blinke mens fergen ligger til lading. Dette problemet kan løses ved Ã¥ bygge ut strømnettet, men det finnes ogsÃ¥ andre alternativ.  

Les også: Slik kjøler Tempra ned Tafjord Kraft sin datahall

Batteribank for lading av el-ferger

Denne problemstillingen har oppstått for to fergesamband i Nord-Norge, nemlig Horn-Andalsvåg og Vennesund-Holm. Strømnettet er altså kraftig nok til å sikre elektrisk energi til fergene, men ikke kraftig nok til å levere den store belastningen som oppstår akkurat ved lading.

Her samarbeider vi nå med Acel om å bygge 4 ladestasjoner med batteribanker som skal plasseres på fergekaia. Batteribanken jevner ut belastningen og muliggjør hurtiglading til tross for begrensningene i strømnettet.

Batteribankene og laderen plasseres i et 12 m langt portabelt hus som inneholder alt teknisk og strømkrevende utstyr som trengs for å få ladet ferga.

Her ser du hurtigladeren inne i huset hvor batteribankene stÃ¥r. 

Kombinert luftkjøling og vannkjøling 

Med sÃ¥ mye energi i omløp er det viktig Ã¥ sørge for tilstrekkelig med nedkjøling. Tempra har blitt koblet pÃ¥ prosjektet for Ã¥ finne en effektiv mÃ¥te Ã¥ kjøle ned batteribankene og hurtigladeren.  

Les ogsÃ¥: Hva gjør egentlig en kuldemontør? Se eksperiment! 

Vi har satt opp et system som kombinerer luftkjøling og vannkjøling for å hindre overoppheting.

Luftkjølingen sørger for å holde temperaturen nede i selve rommet. Dette er i hovedsak viktig for batteribanken da denne er designet for å kjøles med omgivende luft. Vannkjølinga er knyttet til driven, altså selve fergeladeren, som trenger ekstra kjøling.

Laderen har en egen intern vannkrets som vi veksler mot. Behovet her dekkes utelukkende med frikjøling

Trenger du en spesialtilpasset kjøling for ditt prosjekt? Kontakt Tempra.